معرفی بهترین پالس اکسی متر

    پالس اکسی متر یک دستگاه کاربردی برای اندازه گیری میزان اکسیژن اشباع خون است. استفاده از پالس اکسی متر به ویژه در دوران کرونا گسترش زیادی داشت. در حال حاضر نیز برای بررسی وضعیت بیماران قلبی و ریوی کاربرد گسترده‌ای دارد. در واقع پالس اکسی متر با روش غیر تهاجمی نشان می‌دهد چقدر اکسیژن به اندام‌های دورتر از قلب مانند دست‌ها و پاها فرستاده می‌شود. در ادامه این مطلب از وب‌سایت آذین طب ضمن معرفی بهترین برندهای پالس اکسی متر، به بررسی نکات مهم هنگام خرید این دستگاه نیز می‌پردازیم. لطفا تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
     

    ضرورت استفاده از پالس اکسی متری

    معمولا از پالس اکسی متر برای بررسی میزان اکسیژن خون استفاده می‌شود. علاوه بر این، اطلاعاتی مانند ضربان قلب را نیز نمایش می‌دهد. این اطلاعات در بسیاری از موقعیت ها مورد نیاز است. ضرورت استفاده از پالس اکسی متر به شرح زیر است:
    •در حین یا بعد از جراحی‌هایی که از آرامبخش استفاده می‌کنند.
    •برای بررسی میزان اثرگذاری داروهای ریه برای درمان برونشیت، آسم و سایر بیماری‌های ریوی
    •برای بررسی توانایی فرد در مدیریت و افزایش سطح فعالیت
    •برای بررسی تنفس
    •برای بررسی اینکه فرد دارای لحظاتی است که هنگام خواب تنفس متوقف می شود (آپنه خواب)
    پالس اکسی متر همچنین برای بررسی سلامت فردی با هر شرایطی که بر سطح اکسیژن خون تأثیر می گذارد استفاده می شود، مانند:
    •حمله قلبی
    •نارسایی قلبی
    •بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)
    •کم خونی
    •سرطان ریه
    •آسم
    •ذات الریه
    علاوه‌بر موارد فوق، ممکن است پزشکان دلایل دیگری برای استفاده از پالس اکسیمتر داشته باشد.

    نحوه عملکرد پالس اکسی متر

    پالس اکسیمتر بر روی قسمتی از بدن، معمولاً نوک انگشت یا لاله گوش قرار می‌گیرد. این دستگاه نوری را منتشر می‌کند که از ناخن، پوست، بافت و خون عبور کرده و در طرف دیگر انگشت، یک حسگر میزان نوری را که از انگشت عبور می‌کند را بدون جذب بافت و خون اندازه گیری می‌کند. با استفاده از این اندازه گیری، دستگاه میزان اشباع اکسیژن خون را محاسبه می نماید.

    نکات مهم هنگام خرید پالس اکسی متر

    با توجه به این که پالس اکسی متر پارامترهای حیاتی مانند اکسیژن خون و ضربان قلب را اندازه گیری می‌کند، لازم است هنگام خرید این محصول به نکات زیر توجه کنید.
    قابلیت اطمینان در اندازه گیری پارامترهای حیاتی
    توصیه می شود پالس اکسی متری را انتخاب کنید که گواهینامه CE را دریافت کرده و استاندارد ISO 8061-2-61 را داشته باشد. کاربر همچنین باید به دفترچه راهنمای دستورالعمل برای حاشیه خطای دقیق اعلام شده توسط سازنده مراجعه کند. قابلیت اطمینان اندازه گیری به تعداد سنسورهای موجود بر روی دستگاه نیز بستگی دارد.
    قابلیت استفاده مجدد در روز
    اگر پالس اکسیمتر چندین بار در روز استفاده شود، بسیار مهم است. اکثر دستگاه ها با باتری کار می کنند. استقلال به وجود یا عدم وجود برخی ویژگی ها بستگی دارد، مانند نور پس زمینه قدرتمند صفحه نمایش که انرژی بیشتری مصرف می کند، یا وجود عملکرد خاموش شدن خودکار دستگاه که باعث صرفه جویی در مصرف باتری می شود.
    قابلیت نمایش دقیق اعداد روی دستگاه
    چندین ویژگی وجود دارد که خواندن یک پالس اکسیمتر را آسانتر می‌کند. از جمله ویژگی های صفحه نمایش پالس اکسیمتر می‌توان به نور پس زمینه قدرتمند، صفحه نمایش چند جهته، شیشه ضد انعکاس، نمایشگر اعداد بزرگ و متضاد و… اشاره کرد.

    سایر ویژگی‌های پالس اکسی متر

    یک پالس اکسیمتر می تواند با یک کاپنوگراف یا یک مانیتور ضربان قلب مرتبط شود و همچنین امکان اندازه گیری ضربان قلب را فراهم می کند. همچنین مقاومت در برابر ضربه، گرد و غبار یا آب زمانی که دستگاه توسط حرفه های خاصی مانند آتش نشانان یا کوهنوردان استفاده می شود، اهمیت ویژه ای دارد.

    راهنمای استفاده از پالس اکسی متر

    میزان SPO2 یا همان درصد اکسیژن اشباع خون به طور معمول حدود 95 تا 99 است. تفسصیر اعدد روی پالس اکسیمتر به شرح زیر است:
    •اعداد بین 91 تا 94 درصد نشان دهنده کاهش خفیف اکسیژن خون هستند، در این شرایط پزشک داروهای مکمل تجویز می‌کند.
    •اعداد 86 تا 90 نشان دهنده کاهش متوسط اکسیژن خون هستند، این درصد اکسیژن نشان دهنده بیماری‌های تنفسی مانند کاهش ظرفیت تنفسی ناشی از آسم یا برونشیت می‌باشد.
    •اگر درصد اکسیژن اشباع خون کمتر از 85 درصد باشد، تجویز اکسیژن 100% الزامی است.

    بهترین برند های پالس اکسی متر

    با توجه به این که انواع مختلفی از پالس اکسی متر در بازار موجود است، ممکن است هنگام خرید محصول با انتخاب‌های متعددی روبرو شوید. در این قسمت بهترین نمونه‌های پالس اکسی متر موجود در بازار را معرفی خواهیم کرد.
    •پالس اکسیمتر براون مدل BRAUN YK-81CEU
    •پالس اکسیمتر اکیومد مدل Accumed A300

     

    قیمت پالس اکسی متر

    یکی از مهم ترین فاکتورها هنگام خرید دستگاه پالس اکسی متر، قیمت محصول است. عوامل موثر بر قیمت پالس اکسی متر شامل برند دستگاه، نوع دستگاه و کیفیت دستگاه پالس اکسی متر می‌باشد.

     
     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *